Szennyező luxus – a londoni szmog dupláját szívják

Egyre nagyobbak a luxus óceánjárók, és épül újabb 80 kisvárosnyi óriás, hogy csatlakozzon 450 szolgálatban lévő társához. Pörög az üzlet, egyre több az utas, nem kímélve a környezetet és saját egészségüket – egy nagy tengerjáró annyira szennyezi a levegőt, mint egymillió autó együttvéve.

Közel négy futballpálya hosszúságú, 18 emeletén 6900 utast képes befogadni, akiket 2200 fős személyzet szolgál ki. A szórakozást 22 étterem, 42 bár, 3 óriási vízi csúszda, 3 színház, egy kaszinó és egy körhinta garantálja, a parkokat és sétányokat 12 ezer növény és fa zöldíti – a Symphony of the Seas ma a világ legnagyobb luxushajója.

És épül már az újabb rekorder. Az elképesztő méretnövekedést a kereslet hajtja – becslések szerint az idén 27,2 millió utas fordul meg a luxushajókon, a növekedés bő 20%-os volt 2011 és 2016 között.

Minden harmadik luxus úszóváros a Karib-tenger térségében cirkál, ezt követi 15%-os részesedéssel a Földközi-tenger, és egyre népszerűbb a Közel-Kelet, Kuba, sőt Alaszka jéghegyekkel tarkított környéke is, ezzel gyorsítva a térség felmelegedését.

Az utazóközönség vegyes, a tehetőseken kívül az óceánjárás a 20-30 évesek és az unokáikat nyaraltató nagyszülők körében is népszerű – és talán maguk sem tudják, milyen szennyezés árán.

Nem kímélik a környezetet

A szennyvíz általában a tengerben köt ki, és a legnagyobb hajók motorjai egyenként naponta 150 tonna üzemanyagot égetnek el: egységnyi idő alatt annyi szén-dioxidot bocsátanak ki, mint 83 ezer autó.

Szálló porral (10 mikronnál kisebb részecskékkel) egy nagy tengerjáró annyira szennyezi a levegőt, mint egymillió autó együttvéve, a kén-dioxid-kibocsátása pedig 376 millió autónak felel meg.

Az óceánjárók társasház nagyságú motorjait ugyanis általában nehézolajjal üzemeltetik – ez a benzin és a gázolaj finomítása után visszamaradt olcsóbb, de jóval magasabb kéntartalmú üzemanyag. Ezért aztán a hajókémények szomszédságában és mögötte a szálló por koncentrációja a kétszerese a londoni belvárosénak a mérések szerint.

Bár az utóbbi másfél évtizedben sokat javult a hajók hatékonysága az üzemeltetők szerint, csökkent a fogyasztás és az üvegházhatású gázok kibocsátása, az igazi megoldást a „zöld hajók" jelentik majd, ám még az LNG-motorokkal, szélturbinákkal és hatalmas napelem vitorlákkal szerelt tervezett új "zöld" hajó szén-dioxid-kibocsátása is csak legfeljebb 40%-kal lesz kisebb, mint egy hagyományos óceánjáróé.

A cikk a hvg.hu oldalán folytatódik.

Kapcsolódó cikkek

Először hajózik óceánjáró az Északi átjárón

Szennyvíztenger

Megállíthatatlanul olvad Észak

Rekorddöntő kibocsátás – dől a dominó?

Melegszünk. Megállíthatatlanul, ha nem lépünk

Mit tehetsz Te – heti kihívások