Méltányos kereskedelem, fair trade

A hivatalosan 1964 óta létező kereskedelmi rendszer hangsúlyt helyez a hátrányos helyzetű, harmadik világbeli termelőt megillető jogokra, a kereskedelmi feltételek betartására, a magasabb felvásárlási árra a kistermelői, szövetkezeti tevékenység fenntarthatósága érdekében. Olyan kereskedelmi együttműködés, amely megbecsülésen, átláthatóságon és nagyobb egyenlőségen alapul. A fogyasztók tudva, hogy a többletkiadás társadalmi célokat szolgál, átlag 30-50 százalékkal többet fizetnek a fair trade termékekért, és általában az átlagosnál jobb minőségű termékhez jutnak. A környezetvédelmi elvárások is egyre fontosabbak a fair trade-ben, a környezeti érdekeket, értékeket is méltányolják. Termékeiket FairTrade címke jelöli. Az első magyarországi bolt 2006 decemberében nyílt Budapesten. (L. még Hétköznapi kalauz c. könyvben.)